Monday 17 March 2014

Tasawwur Islam oleh Dato' Dr. Haron Din






Nama Dato' Dr. Haron Din bukanlah asing dalam negara ni..dia adalah seorang ilmuwan dan ulama’ yang besar, disegani dan dihormati. Saya mula mengenali ketokohannya bila menonton Forum Perdana Ehwal Islam sekitar tahun-tahun 1993-1996. Memang kalau beliau bercakap, ilmu yang disampaikan cukup mengesankan.  

Buku Tasawwur Islam ini merupakan salah satu buku yang cukup bermanfaat untuk dibaca.  Beliau memasukkan banyak dalil-dalil teras dan fundamental untuk membantu pembaca memahami apakah yang dimaksudkan dengan Islam. Memang banyak info dan well researched. Antara yang dibincangkan adalah konsep aqidah, tauhid, mukjizat Al Quran, konsep-konsep penting yang perlu difahami seperti wasatiyah dan tawazun, dan lain-lain lagi.

Saya rasa sangat tertarik apabila penulis turut memasukkan petikan-petikan kata-kata golongan musuh Islam  yang membuat perancangan untuk menjatuhkan Islam. Selain itu, cara penulis menentukan tajuk dan bahan-bahan untuk dimuatkan juga berkesan.  Minda pembaca akan dibawa daripada satu topik kepada satu topik yang lain secara berkesinambungan, dan mengikuti perbincangan di dalam buku ini akan membantu kita mendapatkan pandangan alam Islam yang menyeluruh.


 Walaupun setebal 131 muka surat sahaja, tapi buku ni saya kategorikan sebagai heavy reading, dan perlu dibaca secara serius untuk menikmati manfaatnya. Sesuai dijadikan bacaan wajib untuk pendakwah, dan mungkin tak keterlaluan jika saya katakan bahawa  pemahaman Islam kita 'belum sempurna' selagi tak membaca dan mengkaji buku ni.......

No comments:

Post a Comment