Tuesday 4 March 2014

The Malaysian Currency Crisis oleh Dr. Mahathir Mohamad






Ini bukan posting politik, sebab terus-terang saya akui, saya naif dan lebih suka menjadi seorang yang apolitical. Walau bagaimanapun, posting ini adalah catatan seorang yang suka membeli buku.

Buku ni saya beli sometime masa final year di UIA pada 2004. Antara sebab yang mendorong saya untuk membeli buku ni adalah untuk mengetahui kebenaran dan perkara sebenar tentang apa yang berlaku masa krisis kewangan pada tahun 1997 yang melanda negara-negara di Asia Tenggara sehingga memaksa Malaysia mengawal matawangnya. Sejak bertahun-tahun saya mendengar tuduhan yang mengatakan masa Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi Menteri Kewangan, dia lebih cenderung untuk menggunakan preskripsi ekonomi yang diberikan oleh IMF. Malangnya, banyak negara yang menggunakan pendekatan IMF akhirnya menanggung hutang yang lebih banyak. 

Sebab inilah menyebabkan Tun Dr. Mahathir menyerang Datuk Seri Anwar dengan mengatakan bahawa dia sebenarnya hampir-hampir menjual kedaulatan negara.  Bagi saya buku ni walaupun ringkas, tetapi isinya padat dan straight forward. Kita boleh mengetahui bagaimana PM pada masa tu akhirnya membuat keputusan untuk meletakkan kawalan ke atas mata wang kita. Saya  ingat lagi, teruk mantan  PM kena serang dengan media Barat, menuduhnya dengan pelbagai tuduhan termasuklah heretic

Namun alhamdulillah Malaysia tak la teruk sangat  kena kegawatan ekonomi ni. 

Seperkara yang menarik, sampai sekarang saya dan mungkin ramai diluar sana menanti-nanti jawaban atau buku yang menjawab semua tuduhan yang dilemparkan kepada Datuk Seri Anwar, sekurang-kurangnya satu pembelaan atas serangan dan tuduhan yang dibuat terhadapya ketika beliau mengurus tadbir ekonomi negara, namun rasanya belum ada. 

Nampaknya, berkemungkinan kem Datuk Seri anwar Ibrahim terlepas pandang  bahawa sesiapa yang menguasai hujah, dia-lah yang akan menang di pandangan khalayak ramai. 


Catatan : Kalau ada pandangan saya di sini yang silap dan perlu diperbetul, saya alu-alukan !


1 comment:

  1. tuan, sudikah untuk menghubungi saya dia talian 01129497901, saya mencari buku ini untuk kajian PHD saya.. buku ini sudah tiada di pasaran. mohon hubungi saya tuan

    ReplyDelete