Tuesday 4 November 2014

Parachute Infantry: David Kenyon Webster




Kalau anda pernah menonton siri drama TV Band of Brothers di saluran HBO, sebuah kisah yang menceritakan pengalaman Parachute Infantry Regiment semasa Perang Dunia Kedua di Eropah, anda mungkin pernah bertemu dengan watak David Kenyon Webster.

Buku ni merupakan sabuah memoir yang ditulis oleh David Kenyon Webster, seorang anggota pasukan Parachute Infantry Regiment semasa Perang Dunia Kedua yang berlaku di Eropah. Sebenarnya buku ni merupakan buku ketiga yang saya baca kerana terlalu terkesan menonton siri Band of Brothers di saluran HBO. Memang seronok tengok miniseries tu, sehingga saya nak tahu sendiri apa yang dicatatkan oleh askar-askar yang berjaya mengharungi perang tu. Webster menulis dan merakamkan banyak perkara yang menarik sepanjang tugasannya di Eropah, bermula ketika dia masih dalam latihan sehinggalah apabila dia tamat tugasan selepas pihak Allied berjaya mengalahkan Jerman di Eropah.  Dia menulis dalam pelbagai rentak, adakalanya lucu, marah, menyampah dan penuh dengan emosi.  Kalau tengok dalam siri Band of Brothers tu, pelakon yang melakonkan watak Webster agak handsome, tapi kalau tengok gambar sebenarnya dia ni takdelah handsome sangat, tetapi dalam ratusan ribu tentera AS yang pergi perang, dia antara yang mampu merakamkan pengalamannya untuk kita hayati pada hari ini. 

Webster merakamkan banyak perkara yang menarik, termasuklah ketika membuat penerjunan di Normandy hingga ke Belanda. Ceritanya merakamkan kisah keberanian dan kebaculan, saat-saat diaorang menjadi bosan, ketakutan dan sebagainya. Webster sebagai seorang penulis berjaya memberi gambaran kepada pembaca macamana keadaan hidup dalam perang pada ketika itu. Walaupun saya akui kadang-kadang memang mengantuk baca buku ni, tapi Webster merupakan seorang pengamat suasana yang baik dan sensitif, bersesuaian dengan dirinya yang merupakan seorang penulis.

Di bahagian akhir, buku ni turut memuatkan surat-surat Webster yang dia tulis kepada ibubapa dan ahli-ahli keluarganya yang lain...menarik untuk dibaca dengan gaya penulisannya yang bersahaja.  Lagi satu, saya suka cara Webster menamatkan memoir dia ni, kalau nak tahu kena baca dari awal hingga akhir...

Kalau mengikut catatan penerbit pada buku ni, sebelum buku ni dapat dibaca dalam bentuknya pada hari ni, Webster ada cuba hantar manuskrip buku ni pada banyak penerbit. Surat khabar The Saturday Evening Post ada menyiarkan sebahagian daripada memoir ni, tapi rata-ratanya menolak untuk menerbitkan buku ni sebab mereka lebih gemar mencari manuskrip-manuskrip yang bersifat sensasi daripada karya Webster yang mempunyai fakta yang lebih tepat.  Webster maut pada 1961 ketika dia di lautan berseorangan untuk memancing ikan jerung      (shark fishing) .....saya rasa mungkin dia bunuh diri kot.......wallahua’lam.....

No comments:

Post a Comment