Tuesday 12 November 2013

Komputer Tablet dan e-buku - Sepatutnya kita lebih rajin membaca!

Sekiranya dilihat pada realiti kehidupan pada hari ini, kebanyakan daripada kita telahpun memiliki komputer tablet. Malah, ada ibu bapa yang membelikan komputer tablet buat anak-anak yang masih kecil. Kita menggunakan komputer tablet untuk pelbagai tujuan, termasuklah menyemak emel, membuat catatan, mengunjungi laman sosial, menonton Youtube dan sebagainya.

Namun begitu, masih kurang rakyat Malaysia yang memanfaatkan komputer tablet untuk membaca e-buku. Pada hari ini, banyak portal jualan e-buku, seperti Kobo dan I-Book yang menyediakan ribuan e-buku percuma yang boleh dimuat turun dan dibaca di tablet masing-masing. Membaca e-buku menerusi komputer tablet sememangnya menarik, memandangkan banyak aplikasi dan kemudahan yang boleh ditetapkan untuk mendatangkan keselesaan kepada pembaca, seperti membesarkan font tulisan, menanda  ( book mark), membuat nota  dan sebagainya.

Suatu ketika dahulu, jika kita hendak ke mana-mana, kita perlu membawa beg yang berat sekiranya kita ingin membaca buku-buku bersama. Namun dengan wujudnya e-buku, kita boleh membawa ratusan e-buku di dalam tanlet masing-masing untuk dibaca di mana-mana.

Ramai yang mengatakan bahawa mereka sukar mengubah tabiat membaca buku-buku versi fizikal kepada e-buku. Realitinya, industri e-buku semakin berkembang dan kita perlu bersedia berubah  untuk memastikan kita tidak ketinggalan zaman. Harga e-buku yang dibeli juga adalah lebih murah daripada buku fizikal, mungkin membolehkan kita membeli lebih buku dengan jumlah wang yang sama.

No comments:

Post a Comment