Sunday 29 March 2015

Tips No. 4 Nak Jadi Penulis Hebat ( Tapi belum tentu kaya!)

4. Ketahui Zon Efektif Menulis anda dan manfaatkan kuasanya!



Sekadar gambar hiasan/Gambar diambil dari sumber terbuka




Untuk menulis secara berterusan dan konsisten, seseorang penulis mesti tahu masa di dalam 24 jam sehari yang merupakan tempoh masa efektif untuk menulis, atau saya sebut di sini sebagai ‘Zon Efektif Menulis’. Dalam erti kata lain, seseorang itu perlu mengetahui masa di dalam kehidupan sehariannya di mana ia benar-benar mampu menulis dengan lancar. Pada waktu tersebut,


otaknya segar


mindanya  fokus


tidak mengantuk


tidak terlalu lapar & tidak kenyang keterlaluan


fikirannya lapang


badannya tidak terlalu penat


dan paling penting,  dirasakan seperti mindanya  terdampar padang yang luas untuk dijelajahi . Pada waktu tersebut juga tiada apa apa distraksi atau perkara-perkara yang mungkin boleh menggangu konsentrasi untuk menulis.


Pada waktu inilah seseorang itu mampu menulis perkataan demi perkataan, perenggan demi perenggan dan muka surat demi mukasurat tentang apa sahaja yang ingin ditulis. Usahanya dirasakan lancar dan mudah, seakan-akan arus air yang mengalir di sungai.


Kebanyakan penulis menemui zon efektif menulis mereka pada awal pagi, sekitar 3.30 pagi ke waktu Subuh. Sesetenganhya pula mungkin sekitar 9.00  pagi  hingga 12.00 tengahari. Ada yang mula menulis pada pukul 12 tengah malam, selepas pulang dari kerja dan mendapatkan rehat yang cukup. Zon efektif menulis ini akan berbeza antara satu sama lain kerana bergantung kepada gaya hidup anda.


Sebaik sahaja anda mengenal pasti Zon Efektif Menulis ini, maka gunakanlah sebaik-baiknya zon waktu ini untuk menulis dan berkarya. Disiplinkan diri anda untuk menulis dan mengarang pada waktu ini. Dengan menggunakan zon waktu ini secara berterusan dan konsisten, anda akan dapat membentuk tabiat menulis yang baik di dalam diri anda!

No comments:

Post a Comment